Kulttuurisien ”juhlapyhien” ympärillä pyörii nykyään aina
suuri keskustelu. Jouluna pohditaan saavatko lapset askarrella tonttuja ja
enkeleitä tai saako joulujuhlaa viettää ja mitä siellä saa esittää. Nyt
pääsiäisen alla ennen palmusunnuntaita keskustelu kääntyi siihen, saako
pajunoksia kerätä ja virpoa. Seuraava odoteltava keskustelu on varmaan
uudestaan koulujen kevätjuhlat ja mitä siellä saa esittää.
Nämä keskustelut kertovat kulttuurin muutoksesta. Me elämme
tänä päivänä monikulttuurisessa yhteisössä, jossa meillä joudutaan pohtimaan
mikä on sopivaa kaikkien kulttuurien näkökulmasta. Kaikissa kulttuureissa näin
ei tehdä, vaan pidetään kiinni omista perinteistä. Tämä herättääkin keskustelun
siihen, mitä asioita meidän pitäisi vaalia omassa kulttuurissa.
Palmusunnuntai tuli siis vietettyä. Ei siten, kuin sitä
joskus muinoin on vietetty. Vuosien varrella tapahtunut muutos ei miellytä tänä
päivänä kaikkia. Päivää kuvataan lasten kerjäämiseksi ja luonnon tuhoamiseksi.
Pajunoksia kun revitään puista ja kierretään ovelta ovelle pyytäen palkkaa. Pajunoksia
ei ole pakko repiä puista, sen voi opettaa jo pienellekin lapselle. Keruuretkelle
voi ottaa mukaan puutarhasakset ja opettaa lasta leikkaamaan oksat oikein. Ja
tietysti hakea oksat sellaisesta paikasta, josta ne on lupa ottaa. Ovea
puolestaan ei ole pakko avata virpojille, jos se on omaa vakaumusta vastaan tai
oveen voi laittaa ystävällisen lapun, jossa kerrotaan, että virpomista ei
toivota kyseiseen osoitteeseen. Palmusunnuntain perinne on vuosien varrella
muuttunut ja tulee varmasti muuttumaan jatkossa. Iloista oli seurata kuinka osa
lasten kanssa palmusunnuntaina virpomassa kiertäneistä aikuisista oli ottanut
lasten ilon omakseen ja myös pukeutunut muun muassa pääsiäispupuiksi. Hieno ele
näiltä aikuisilta ja tuntui siltä, että he olivat ottaneet pääsiäisen ilon
omakseen. Ehkä tässä on seuraava isompi muutostrendi?
Kulttuurin muutosta tulee tapahtumaan jatkossakin, sitä emme
voi estää. Muutos on ainoa varma asia tulevaisuudesta. Me itse päätämme, miten
rajaamme muun muassa kulttuurisia toimiamme. Olisikohan seuraavaksi mietittävä,
pitäisikö vappu rajata vain työväen juhlaksi, työttömät, lapset ja muut olisi
varmaan syytä rajata tästä juhlasta seuraavaksi ulos? Vai pitäisikö meidän
katsastaa kulttuuriamme enemmän mahdollisuuksien näkökulmasta kuin rajaamisen
näkökulmasta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti