Tänään Ylen aamu-uutisissa vilahti juttu OECD:stä ja
koulutustasosta (Kauppalehden juttu). Sen mukaan Suomen koulutustaso on laskussa ja alle OECD:n
keskiarvon. Vertailussa on tarkasteltu työmarkkinoille siirtyvien korkeasti koulutettujen
määrää, jossa Suomessa ei ole tapahtunut vastaavaa nousua kuin muissa
OECD-maissa. OECD mittareista pitää kuitenkin muistaa, että ne ovat jonkun
tilaamia. OECD:lta saa sitä mitä tilaa. Näin on todettu muun muassa Johanna
Kallon väitöstutkimuksessa.
OECD maista esimerkiksi Tanskassa päivähoidossa / varhaiskasvatuksessa
työskentelee tällä hetkellä murto-osa koulutettua henkilökuntaa, kun taas
Suomessa jokaiselta varhaiskasvattajalta vaaditaan tutkintoa asetuksen mukaan.
Varhaiskasvatuksessa meillä työskentelee sekä toisen asteen
ammattikoulutettua henkilökuntaa että korkeasti koulutettuja ammattilaisia. Tässä
vertailukohdassa Tanskan on helppo nostaa koulutetun henkilökunnan määrää, kun
se taas ei ole meillä mahdollista. Toki korkeakoulutettujen määrää voidaan
asetuksilla lisätä. Tässä esimerkissä voi toki kysyä, onko se tarpeen meillä?
Yleisesti ottaen korkeasti koulutettujen huono
työllistyminen Suomessa on ollut jo tiedossa jonkin aikaa. Tämä haastaa
miettimään, mitä koulutuksia tarvitaan ja kuinka paljon ihmisiä millekin aloille
kannattaa kouluttaa. Koulutuspolitiikkaa pitää siis tarkastella. OECD mittarit
antavat viitteitä asioista, joita on hyvä pohtia koulutuspolitiikkaa
suunniteltaessa. Koulutuspolitiikassa pitää tosin muistaa ottaa huomioon
kansalliset erikoistarpeet kansainvälisten rinnalla, eikä vain tuijottaa kansainvälisiä
mittareita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti