torstai 5. maaliskuuta 2015

Facebook ja vuorovaikutus


 
Ajatellaanpa tilannetta, jossa oltaisiin työpaikkakokouksessa ja käytössä olisi vain Facebookin tarjoamat vuorovaikutustyökalut: tykkää ja kommentoi. Vapaissa kanssakäymisissä ja palaverissa käsiteltäviä asioita voisi kommentoida vai näillä keinoilla. Mitä kertoo asian esittelijälle, jos kaikki eivät tykkää hänen esittämästään asiasta, eli eivät ”peukuta” sitä? Kertovatko ne siitä, että idea on huono vai siitä, että muut eivät ole huomanneet tai kuunnelleet häntä?
Asioiden kommentointi onkin vaikeampi juttu. Jos asiaa pitää kommentoida kirjallisesti ja julkisesti, pitää osata hyvin kirjallisen kommunikoinnin keinot. Väärinkäsityksen määrä on suunnaton, jos kirjallinen viesti epäonnistuu. Ja jälleen kirjallista kommenttia saa ”peukuttaa” tai kommentoida. Oma kommunikointi tulee muidenkin arvioitavaksi. Haasteelliselta vaikuttaa.

 
Toisen asioiden ”tykkääminen” on paljon helpompaa ja ”hajuttomampaa” kuin asioiden kommentointi. Jos kommentoit: Hienoa ja piste (Hienoa.) – Se voi vaikuttaa turvalliselta, mutta vastaanottaja voi tulkita sen vähän laimeaksi vastaanotoksi. Se voi vastata myös esimerkiksi ”ihan sama” kommenttia. Kommentti: Hienoa ja huutomerkki (Hienoa!) – Voi vaikuttaa puolestaan esimerkiksi huutamiselta. Kommentti: Hienoa ja kysymysmerkki (Hienoa?) – Tuo taas kyseenalaistamisen mukaan kommentoimiseen. Varmin keino välttää väärä ymmärrys lienee siis loppumerkin pois jättäminen (Hienoa), mutta viestiikö se, että asia on kesken?
 
Vuorovaikutus ei siis ole helppoa Facebookin tarjoamilla peruskeinoilla ja ne eivät ehkä sovellu luonnossa tapahtuvaan sosiaaliseen kanssakäymiseen. Netissä käytävä kanssakäyminen noilla keinoilla vaatii myös oman opettelunsa, jotta isommilta väärinkäsityksiltä vältytään. Vuorovaikutustaitoja pitää täten opetella ja harjoitella, oli sitten kanssakäymisissä toisten kanssa kasvotusten tai koneen välityksellä.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti