torstai 26. maaliskuuta 2015

Oppimisvaikeudet koulutuspolun esteenä


 
Millä saadaan ihmisiä työelämään? Tämä on kysymys, joka käy kuumana. Työ on muuttunut ja osaamisen on muututtava sen mukana. Nuorten työllistymiseen kaavoitettiin nuorisotakuuta. Tämä ei ole toiminut ihan niin kuin sen toivottiin toimivan. Osaamisen takaamiseksi suunnitellaan kovasti koulutuspolun muuttamista. Jossain vaiheessa oppivelvollisuutta olisi pidennetty nykyisestä. Yhdeksi keinoksi oppimispolun pidentämiseksi tai takaamiseksi esitettiin myös oppikirjojen maksuttomuutta toiselle asteelle. Tämäkään ei oikein ottanut tuulta purjeisiin.

Nämä molemmat keinot kuulostavat jotenkin aivoriihityöskentelyn nopeilta tuloksilta, jossa on vain haettu jotain ratkaisuja tilanteeseen se pidemmälle asiaa pohtimatta. Ongelmia nuorten työllistymiseen ja oppimispolkuun on paljon muualta kuin materiaalien hinnoissa. Pakollisuuden lisääminen opiskeluun ei myöskään helpota niitä, joilla on vaikeuksia oppimisessa. Oppimisen tukemiseen jo varhaisessa vaiheessa tarvittaisiin enemminkin keinoja ja vaihtoehtoisia opintolinjoja niille, joille opiskelu on vaikeaa.

Ne joilla on vaikeuksia oppia, motivaatio oppimiseen ei välttämättä ole korkea nykyisessä koulutussysteemissämme. Tämä on haaste. Se on myös osa syy siihen, että nuoria tippuu pois koulutusjärjestelmästä. Ei koulukirjojen maksuttomuus saa oppimisvaikeuksissa pinnisteleviä nuoria opintojen pariin, saati pakottamalla heitä opiskelemaan lisää asioita, jotka ovat heille äärettömän vaikeita. Ne nuoret, jotka pärjäävät opiskelun maailmassa hakeutuvat toisen asteen koulutukseen. Ne nuoret, jotka taistelevat oppimisensa kanssa, eivät halua jatkaa takkuavaa opiskelua tai eivät pääse oppimisvaikeuksiensa vuoksi niille opintoaloille, joille haluaisivat. Tämä on iso ongelma. Tämän ratkaiseminen uusin keinoin on se, johon pitäisi paneutua.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti