torstai 23. huhtikuuta 2015

Sosiaalinen media


Uudet asiat saavat kohdata lähes poikkeuksetta vastustusta. Sosiaalinen media ei ole enää aivan uusi asia, mutta sekin kohtaa edelleen vastustusta samoin internetin käyttö yleisesti. Erilaisten arvioiden mukaan esimerkiksi Facebookia käyttää 70 prosenttia suomalaisista. En tiedä, miten luku on laskettu ja onko siinä huomioitu pienten lasten osuus vai ei. Suuri osa siis käyttää tätä mediaa. Vastustajia sille löytyy myös. Ymmärrän hyvin molempia. Haastavaa netin käyttäjille on olla kuulumatta Facebookin, sillä moni mielenkiintoiselta vaikuttava sivusto on Facebookin alainen. Facebook on siis hyvin organisoitu myös pakottamaan ihmisiä liittymään kyseiseen sivustoon.

Sosiaalisella medialla on vaikutusta meidän ajatuksiimme ja mielipiteisiimme. Se on myös hyvä inspiraation lähde. Facebook, tuo ”juupas, eipäs, tykkään, en tykkää” –media on tästä yksi esimerkki. Sivuston kautta voi liittyä itse kiinnostaviin ryhmiin. Näissä ryhmissä ihmiset jakavat ennakkoluulottomasti ja melko avoimestikin asioita ja ideoita. Asiat saattavat olla joskus arkaluonteisia ja eivät ehkä olisi sellaisia mitä pitäisi kaikille jakaa ”suljettujen” ovienkaan sisällä. Hyviä ideoita ja kuvia media kuitenkin on täynnä. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon kierrätykseen ja uusiokäyttöön keskittyneet ryhmät, joissa ihmiset jakavat ideoita tavaroiden ja asioiden uudelleen käyttöön. Jos pitäisi siis olla syy liittyä Facebookin, se olisi ehdottomasti nämä ryhmät, joista voi ammentaa ideoita itselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti