Tuotteiden ja palveluiden kysynnän luomisessa on jokaisella
merkitys. Kuluttajat ja kotitaloudet ohjaavat markkinoita. Ostamalla harkiten,
hankkimalla kestäviä tuotteita ja välttämällä jätteitä, jokainen voi edistää luonnonvarojen
kestävää käyttöä.
Organisaatioilta odotetaan puolestaan materiaalitehokkuutta. Materiaalitehokkuudessa on kyse siitä, että vähemmästä tuotetaan enemmän kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja. Tavoitteena on käyttää mahdollisimman vähän materiaaleja, raaka-aineita ja energiaa pyrkien vähentää tuotteen tai palvelun haitallisia ympäristövaikutuksia läpi koko prosessin. Vähentämällä materiaalipanosta säästetään yleensä kustannuksia ja edistetään organisaation kilpailukykyä. Materiaalitehokkuus tuo siis säästöjä ja sillä on suora yhteys kustannuksiin, kilpailukykyyn ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseen.
Materiaalitehokkuutta voidaan parantaa muun muassa
tehostamalla tuotantoprosessia raaka-aine ja energia valinnoilla, minimoimalla
ja tehostamalla pakkauksia ja kuljetuksia, kehittämällä tuotteen
uudelleenkäyttöjärjestelmiä sekä tuottamalla pitkäikäisiä, monikäyttöisiä ja
huollettavia tuotteita. Tarkastelemalla palvelu- tai tuotantoprosessia voidaan
havaita monta korjattavaa asiaa. Itse prosessissa saattaa olla korjattavaa. Työvälineet,
työskentelytavat ja suunnittelu saattavat olla vääriä. Voi olla kiire tai henkilöstövajetta.
Henkilöstön koulutuksessa voi myös olla puutteita tai ohjeistus väärää tai
puutteellista. Raaka-ainevalinnoissa voi olla korjattavaa. Jätettä voi syntyä
paljon. Tuotannossa voi olla virheitä, jotka vasta asiakas huomaa saatuaan
palvelun tai tuotteen. Materiaalitehottomuus siis tuottaa paljon ongelmia
organisaatioilla ja niitä on syytä tarkastella kannattavuudenkin näkökulmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti