maanantai 13. huhtikuuta 2015

Materiaalitehokkuus


Tuotteiden ja palveluiden kysynnän luomisessa on jokaisella merkitys. Kuluttajat ja kotitaloudet ohjaavat markkinoita. Ostamalla harkiten, hankkimalla kestäviä tuotteita ja välttämällä jätteitä, jokainen voi edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä.


Organisaatioilta odotetaan puolestaan materiaalitehokkuutta. Materiaalitehokkuudessa on kyse siitä, että vähemmästä tuotetaan enemmän kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja. Tavoitteena on käyttää mahdollisimman vähän materiaaleja, raaka-aineita ja energiaa pyrkien vähentää tuotteen tai palvelun haitallisia ympäristövaikutuksia läpi koko prosessin. Vähentämällä materiaalipanosta säästetään yleensä kustannuksia ja edistetään organisaation kilpailukykyä. Materiaalitehokkuus tuo siis säästöjä ja sillä on suora yhteys kustannuksiin, kilpailukykyyn ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseen.
 
Materiaalitehokkuutta voidaan parantaa muun muassa tehostamalla tuotantoprosessia raaka-aine ja energia valinnoilla, minimoimalla ja tehostamalla pakkauksia ja kuljetuksia, kehittämällä tuotteen uudelleenkäyttöjärjestelmiä sekä tuottamalla pitkäikäisiä, monikäyttöisiä ja huollettavia tuotteita. Tarkastelemalla palvelu- tai tuotantoprosessia voidaan havaita monta korjattavaa asiaa. Itse prosessissa saattaa olla korjattavaa. Työvälineet, työskentelytavat ja suunnittelu saattavat olla vääriä. Voi olla kiire tai henkilöstövajetta. Henkilöstön koulutuksessa voi myös olla puutteita tai ohjeistus väärää tai puutteellista. Raaka-ainevalinnoissa voi olla korjattavaa. Jätettä voi syntyä paljon. Tuotannossa voi olla virheitä, jotka vasta asiakas huomaa saatuaan palvelun tai tuotteen. Materiaalitehottomuus siis tuottaa paljon ongelmia organisaatioilla ja niitä on syytä tarkastella kannattavuudenkin näkökulmasta.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti