keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut


Suomalaiset ovat tee-se-itse-kansaa. Yksinkertaisuus ja oma tekeminen ovat jotenkin meille verissä. Monia pieniä rakennuspuuhia on helppo tehdä itse, jos vain innostusta riittää ja oman kädenjäljen näkeminen tuottaa mielihyvää. Tiukentunut talous on myös ajanut ihmiset keksimään uusia tapoja tehdä asioita ja tiukentamaan ja tarkentamaan omaa kulutustaan. Luonnonvarojen vähentyminen ja siihen kiinnitetty huomio on tätä päivää. Nämä kaikki luovat omanlaista kulutuskulttuuria.



Kirpputorit ovat nyt suurta muotia. Kulutuskäyttäytyminen on myös kirpputoreilla hyvin erilaista. Jopa kirpputoreilla luodaan trendejä. Osa tavaroista on halutumpaa kuin toiset. Tietyt ryhmät luovat kirpputoreilla tavaroille muotibrändejä ja tavaroiden hinnat saattavat nousta jopa älyttömyyksiin, vain siksi, että joku ryhmä on keksinyt alkaa kerätä tiettyjä merkkejä.

Yksinkertaisin esimerkki tavaroiden oudosta, mutta onnistuneesta brändäämisestä on Muumi-mukit. Tuotteet luotiin aluksi lapsille, mutta nyt siitä on tullut aikuisten juttu ja harvinaisimmista tuotteista maksetaan jopa yli kymmenen tuhatta. Toinen esimerkki on lasten vaatteet. Tietyissä lastenvaatteissa on havaittavissa hintojen nostoa kirpputoreilla brändäyksen ansioista. Jotkut ovat valmiita jopa maksamaan enemmän käytetystä tuotteesta kuin se oli ostohetkellä, vain saadakseen sen itselleen. Mielenkiintoista hintojen nostossa on jopa se, että tuote, jota saa vielä kaupoista voi olla kirpputorilla kalliimpaa käytettynä ja silti joku sen haluaa ostaa.

 
Mietittäväksi jääkin, mistä itse haluan maksaa ja mitä? Onko se brändi josta maksan? Kuka tällaisen brändin on luonut? Kannattaako tuotteesta oikeasti maksaa pyydetty hinta? Mitä hinnan taakse kätkeytyy? Paljon jää kysymyksiä ilmaan pohdittaessa omaa kulutuskäyttäytymistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti