Onnistunut markkinointi vaatii sen, että
kulutuskäyttäytymistä mitataan ja tutkitaan. Mittaamista ja tutkimusta
tarvitaan myös kannattavan tuotantoprosessin luomiseen. Havaittavissa on
kulutuskäytöksen muutoksia ja tuotantoprosessien tarkastelua myös tästä
näkökulmasta.
Ympäristötietoisuus on yksi megatrendi ja siihen liittyy myös
eettinen kuluttaminen. Kulutuskäyttäytyminen ei välttämättä kuitenkaan kulje
käsi kädessä eettisen ideologian kanssa. Ideologinen ajattelu ja toteutunut
käytös voivat olla erilaiset. Kuluttaja voi olla hyvinkin valveutunut eettisistä
ja ekologisista asioista, mutta kulutuspäätöstä saattaa silti ohjata muut asiat
kuten hinta tai tuoteominaisuus. Kulutuskäyttäytymisen muutoksessa yksi voi haluta kuluttaa vähemmän kuin toinen taas maksaa enemmän. Nämä erot voivat myös tulla ekonomisesta tilanteesta käsin. Talous siis ohjaa myös eettistä kuluttamista. Amerikan maalta saadaan yksi esimerkki kulutuksesta ja ekonomiasta: Ihmiset tietävät, että pitäisi syödä terveellisesti, mutta terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen, joten ekonomisesti heikommassa asemassa olevat joutuvat tyytymään epäterveelliseen ravintoon ja täten lisätä omaa pahoinvointiaan yhteiskunnassa terveysongelmien muodossa.
Kaikessa kuluttamisessa on myös medialla merkitystä. Tänä päivänä ei voi aliarvioida sosiaalisen median merkitystä kuluttamiseen: Hyvät ja pahat esimerkit vyöryvät eteenpäin valtavalla voimalla ja nopeudella, joten ei ole ihan sama, miten asioita hoitaa organisaatioissa, miten kuluttaa tai miten ottaa kantaa sosiaalisessa mediassa. Ketjureaktiot ovat valmiita nanosekunneissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti