keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Haloo, oletteko puhelimessa?


Ammatit ja työmuodot tulevat muuttumaan koko ajan. 80-luvulla oli imurinmyyjiä ja muita ovelta ovelle kaupustelijoita. Jotenkin puhelinmyyjistä on tullut heidän jälkeläisiään. He saavat kansan ärsyyntymään aivan kuten ovelta ovelle myyjät aikanaan. Tämä lienee johtuvan siitä, että ihmisistä voi tuntua epämukavalta, kun heidän yksityisyyttään häiritään. Tuntemattoman ovikellon soitto tai puhelu tuntemattomalta ei tunnu hyvältä. Vielä kun henkilö yrittää tyrkyttää jotain tuotetta, jota ei ollut ajatellut sillä hetkellä hankkia, niin ärsytys on valmis. (Yksinäiselle ihmiselle toki ventovieraan huomio, voi olla päivän pelastus. Onko myynti kuitenkaan kovin eettistä sellaiselle ihmiselle, joka vain kaipaa juttuseuraa ja ystävää? No näitä voi pohtia vaikka samalla kun katsoo kerran TV-ohjelmaa puhelinmyyjät)

Ovikauppiaat ovat kadonneet kuten kauppa-autotkin suuremmilta markkinoilta. Puhelinmyyjiä on silti edelleen, vaikka heidän ammattinsa ärsyttääkin suurta osaa kansalaisista. Puhelinmyynnin täytyy olla yrityksille kannattavaa, koska se ei ole poistunut markkinoilta. Yritysten on täytynyt tehdä tästä tutkimusta, jotta niiden kannattaa toteuttaa kansaa ärsyttävää toimintaa.

Seuraavan kerran kun puhelinmyyjä soittaa, en aio ihmetellä hänen ammattinsa kannattavuutta, vaan kertoa suoraan, että olen pahoillani, mutta hänen ei kannata tuhlata omaa työaikaansa minun kanssa puhumiseen, koska olen tehnyt päätöksen ”älä osta mitään, mitä et tarvitse”. Kiitän puhelusta ja suljen puhelimen. Ostan sitten mieluummin mainoksen uhrina jotain mitä tarvitsen, sillä mainoksen voin telkkarista tai netistä sulkea ja tehdä oman valinnan, ilman että tunnen huonoa omaatuntoa, siitä, että joku raukka ei saanut päivän palkkaansa minun kustannuksella.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti